Czas czytania:

Jak zaufanie wpływa na gospodarkę i konsumentów?

Redakcja UNIQA

Udostępnij

Usługi dodane to w uproszczeniu usługi wykraczające poza standardową ofertę danego podmiotu. Polacy chętnie korzystają z VAS-ów – aż 78 proc. badanych deklaruje, że zrobiło to w ciągu ubiegłego roku. Najczęściej jest to darmowa dostawa oferowana przez platformy e-commerce, opłata rachunków w aplikacji banku, czy dostęp do serwisów streamingowych. Popularność VAS-ów często oparta jest właśnie na zaufaniu – to którym obdarzamy markę przenosi się także na inne produkty i usługi, które oferuje. Jak wynika z badań przeprowadzonych na potrzeby wspólnej publikacji Providenta, UNIQA i XYZ, jedna trzecia badanych potwierdziła tzw. efekt parasolowy, wskazując, że przenieśli zaufanie z jednej marki na inną, której wcześniej nie znali, tylko dlatego, że poleciła ją marka, do której mieli zaufanie. Natomiast co czwarty respondent przyznał, że korzysta z VAS-ów, ponieważ usługę oferuje firma, do której ma zaufanie.

Znaczącym czynnikiem jest także cena oraz wygoda związana z korzystaniem z usług dodatkowych.  Niemal co trzeci respondent, który korzystał z VAS-ów w ostatnich 12 miesiącach, jako powód podał, że usługa była darmowa lub tańsza niż kupiona oddzielnie. Odpowiedź „wygodna forma zakupu i płatności za usługę”, wskazało 28 proc. ankietowanych korzystających z VAS. Po 26 proc. respondentów wybrało odpowiedzi: „wygodne korzystanie z usługi (wszystkie usługi u jednego dostawcy, w jednej aplikacji)”, a także „usługa pasowała do moich aktualnych potrzeb, np. podróż, przeprowadzka, awaria”.

Raport o rynku usług dodanych (VAS) jednoznacznie pokazuje: dynamiczny rozwój oferty „ponadpodstawowej” w sektorze finansowym staje się kluczowym narzędziem budowania trwałej relacji z klientem, przewagi konkurencyjnej oraz dodatkowych źródeł przychodów. Banki, instytucje finansowe i firmy ubezpieczeniowe tworzą dziś ekosystemy, w których najcenniejszym zasobem jest zaufanie klienta – zauważa Marcin Wąsikowski dyrektor zarządzający Pionu Sprzedaży i Współpracy z Partnerami w UNIQA, mecenas raportu. – Usługi dodane przekształcają ubezpieczenia z produktu finansowego w narzędzie budowania lojalności i trwałych relacji. Wysokiej jakości partnerstwa, dostosowane produkty i elastyczność we współpracy stają się dziś fundamentem przewagi konkurencyjnej. To klient, jego doświadczenie i kontekst działania – znajduje się w centrum uwagi – dodaje Marcin Wąsikowski.

O raporcie:

Raport „Siła zaufania. Jak zaufanie wpływa na gospodarkę i konsumentów” Provident Polska, Uniqa oraz XYZ, miał premierę podczas wydarzenia Impact’25 w Poznaniu. Pełen raport jest dostępny na stronie internetowej: https://xyz.pl/wp-content/uploads/2025/05/Raport_Sila_Zaufania_Jak_Zaufanie_wplywa_na_gospodarke_i_konsumentow.pdf