Nie sposób jednoznacznie ocenić minionych 30 lat, zważywszy na dynamikę ostatnich lat w gospodarce i geopolityce. Już sam rok 2023 był intensywny, mierzyliśmy się z wysoką inflacją, która wpływała na koszty administracyjne i akwizycji, ale przede wszystkim na koszty likwidacji szkód czy umów reasekuracyjnych. W UNIQA radzimy sobie z tym dobrze, ponieważ rosnąc szybciej niż rynek, utrzymujemy rentowność na bezpiecznym poziomie. Na przestrzeni lat zmienia się także wartość ubezpieczanego mienia i jego ewentualnego odtworzenia, co znajduje odzwierciedlenie w cenach polis. Wyzwaniem innej natury są widoczne w ostatnim czasie zmiany klimatyczne, które generują nowe ryzyka w postaci szybkich, gwałtownych zdarzeń pogodowych, np. powodzi błyskawicznych czy intensywnych wichur. To są ryzyka, na które nasi klienci nie zawsze będą w stanie się przygotować, a którym my jako ubezpieczyciel musimy właściwie zarządzać. Obserwujemy także rosnącą liczbę pożarów wywoływanych urządzeniami transportu osobistego i ładowarkami, które często instalowane są w garażach podziemnych lub na terenie posesji.
Tego typu zagrożeń jest naprawdę wiele, a w 30. rocznicę naszej działalności w obszarze mieszkalnictwa jesteśmy liderem tego rynku w Polsce. Zaufała nam większość spółdzielni mieszkaniowych, około 66 tysięcy wspólnot mieszkaniowych oraz ponad pół miliona mieszkańców w zasobach SM i WM. W sumie ubezpieczamy 280 milionów metrów kwadratowych powierzchni budynków wielomieszkaniowych w Polsce. Jesteśmy za to zaufanie niezwykle wdzięczni, bo nasi ludzie ciężko na nie pracują. Mamy w strukturze sprzedaży ekspertów o kompetencjach decyzyjnych do obsługi tylko sektora mieszkalnictwa, a także likwidatorów merytorycznych i technicznych z wieloletnim doświadczeniem w szkodach występujących w budynkach wielomieszkaniowych, od prostych szkód zalaniowych po duże szkody pożarowe.
Strategiczne podejście do mieszkalnictwa
W rok 2024 weszliśmy z nową strategią biznesową, w której kluczowa jest współpraca ze spółdzielniami i wspólnotami mieszkaniowymi. To, na co szczególnie zwracamy uwagę, to fakt, że bardzo dobrze znamy naszych klientów i ich potrzeby. Traktujemy ich po partnersku, i to dosłownie. Tworzymy wartościowe produkty dla spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych wspólnie z nimi. To pozwala nam świadczyć realną ochronę w zakresie, jakiego spółdzielnie potrzebują. Prowadzimy też dialog z rynkiem. Współpracujemy z wieloma organizacjami spółdzielczymi, jak np. Krajowa Rada Spółdzielcza, Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych RP, Krajowe i Regionalne Związki Rewizyjne SM. W ubiegłym roku rozszerzyliśmy zakres w Pakiecie dla Spółdzielni Mieszkaniowych o ubezpieczenie od wszystkich ryzyk (All Risk), wdrożyliśmy nowe klauzule, a także ubezpieczenie asysty i ochrony prawnej. W 2024 roku mamy kolejną nowość, mianowicie całkiem nowe ubezpieczenie D&O, czyli OC członków władz spółdzielni mieszkaniowych.
Edukacja w parze z prewencją
Kontynuujemy także nasze inicjatywy edukacyjne i prewencyjne. Naszym flagowym projektem jest platforma prewencyjna iUNIQA, którą rozwijamy od ponad pięciu lat. Korzysta z niej ponad 670 naszych klientów, w tym prawie 540 spółdzielni mieszkaniowych. To innowacyjne narzędzie, które wspiera pracowników administracji w zarządzaniu obiektami. Na iUNIQA nasi klienci mogą w szybki sposób, bo nawet w ciągu minuty, zgłosić online szkodę, a decyzję otrzymać już po trzech dniach. Na platformie mogą także prześledzić historię szkodową z ostatnich 36 miesięcy czy korespondencję i wymianę dokumentacji z likwidatorem. Otrzymają także powiadomienie o zmianie statusu w procesie szkodowym albo ostrzeżenie pogodowe. Znajdą tam także bazę wiedzy z artykułami, szkoleniami i ważnymi informacjami z punktu widzenia spółdzielni mieszkaniowych.
W pandemii z kolei stworzyliśmy Akademię Mieszkalnictwa UNIQA w odpowiedzi na brak możliwości organizowania spotkań stacjonarnych. To cykl bezpłatnych szkoleń online, które cieszą się bardzo pozytywnym odzewem klientów. W każdym webinarze udział bierze ponad 300 uczestników ze spółdzielni z całej Polski. Program układamy w porozumieniu z klientami, których wprost pytamy, jaka tematyka ich interesuje. To tworzy też przestrzeń do ewentualnych zmian w naszej ofercie i zapewnienia bardziej dopasowanej ochrony. Dobrym przykładem są rozwiązania OZE, do których dostosowujemy swoje produkty, by móc chronić również tego typu inwestycje klientów, czyli fotowoltaikę, magazyny energii, czy też stacje ładowania samochodów elektrycznych.