Obszar przeciwdziałania przestępczości ubezpieczeniowej nie jest tematem z pierwszych stron gazet. Owszem, sporadycznie ujawniane są duże przypadki niebanalnych przykładów wyłudzeń, często na ogromną finansowo skalę. Nie sposób jednak stwierdzić, że o fraudach dyskutuje się w szerszym gronie i na co dzień.
Dlaczego warto o tym rozmawiać?
Na przestrzeni kilku ostatnich lat branża ubezpieczeniowa przechodzi ewolucję. Bardzo istotne jest podejście do klienta, upraszczanie procesów, wprowadzanie usprawnień w oferowanych serwisach w taki sposób, aby było łatwiej, sprawniej i przyjemniej. Dochodzą liczne, coraz bardziej zaawansowane nowe technologie. Tymczasem po drugiej stronie nadal pojawią się przypadki, w których klienci w sposób niezgodny z warunkami umowy, czy też obowiązującymi przepisami prawa, próbują wykorzystać zawarte umowy ubezpieczenia celem bezpodstawnego wzbogacenia się. I na tę okoliczność zbroją się zakłady ubezpieczeń, a wręcz cały rynek. Należy pamiętać o tym, iż niestety stanowiący znaczną większość uczciwi klienci, płacą promil składki także w imieniu tych, którzy mają inne intencje. Poprawa wykrywalności fraudów to także walka o lepszy wynik techniczny. Oraz satysfakcję.
Co może czekać nas w przyszłości?
Ostatnie kilka lat w branży pokazuje, jak bardzo istotna jest elastyczność w podejściu do prowadzenia biznesu. Nikt nie był w stanie przewidzieć, że dotknie nas pandemia. Mimo wielu obostrzeń, trzeba było sprawnie przemodelować obszar dystrybucji czy kontynuować proces likwidacji szkód, ale już w nieco innej niż dotychczas znanej rzeczywistości. Pomimo znacznych obostrzeń, zjawisko przestępczości w ubezpieczeniach nie zniknęło. Wręcz przeciwnie - zaczęło się poszukiwanie nowych sposobów na wyłudzanie odszkodowań. Ubezpieczyciele intensywnie rozpoznawali pojawiające się na rynku nowe modus operandi, które bezpośrednio spajało pojawiające się problemy gospodarcze. Pojawił się Chat GPT. Nieograniczone możliwości kreatywności zarówno w tym pozytywnym, jak i negatywnym aspekcie. Dziś trudno przewidzieć kierunki rozwoju tego typu procederów. Praktyka najbliższych lat pokaże nam, z jakimi nowymi przeciwnościami będą musieli mierzyć się ubezpieczyciele w obszarze przeciwdziałania przestępczości ubezpieczeniowej. I nie tylko w obszarze szkodowym.
Technologia i współpraca
Pomimo szybko zmieniającego się otoczenia, i trudnych do przewidzenia nowych okoliczności, rynek w obszarze przeciwdziałania przestępczości ubezpieczeniowej mocno ze sobą współpracuje. Nowe technologie, budowy modeli predykcyjnych, narzędzia bazujące na korzyściach płynących z AI Gen - trwa eksploracja obszarów, które mają sprzyjać poprawie wykrywalności prób wyłudzeń. Tak samo jako zacieśnianie współpracy z organami ścigania.
I „last but not least”- duże projekty rynkowe. Nie sposób pominąć uruchamiany w bieżącym roku projekt Foto UFG, realizowany przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. To bez wątpienia przełomowe rozwiązanie rynkowe, wykorzystujące nowoczesne narzędzia, a jednocześnie stawiające polski rynek przed krajami zachodnimi. Wszystko po to, by zabezpieczyć klientów, którzy w tylko i wyłącznie dobrych intencjach, zawierają umowy na poczet nieprzewidzianych zdarzeń.
Dominik Sołtysiak
Dyrektor Działu Antyfraudu w UNIQA