Stary branżowy żart mówi, że w towarzystwach ubezpieczeń są dwa departamenty: dział poboru składki i dział odmowy wypłaty świadczeń. Śmiem jednak twierdzić, że dziś żart ten stracił na aktualności, choćby dlatego, że nie uwzględniono w nim trzeciego, kluczowego obecnie departamentu – działu odpowiedzialnego za wdrażanie nowych regulacji. Ale chyba nikomu nie jest z tego powodu do śmiechu.
Prawdziwym sprawdzianem efektywności ubezpieczyciela jest to, jak szybko wypłaci odszkodowanie. Miesięcznie rozpatrujemy 26 tys. spraw, które dotyczą świadczeń z ubezpieczeń życiowych. Najszybciej klienci mogą zgłosić nam odpowiedni wniosek przez stronę internetową – 95% z nich wybiera tę ścieżkę.
Wadium to powszechne narzędzie, wykorzystywane w przetargach i znane wielu przedsiębiorcom. W kwietniu 2024 na zlecenie UNIQA zostało przeprowadzone badanie* wśród mikro i małych przedsiębiorstw, świadczących usługi budowlane na rzecz podmiotów prawnych. Według badania aż 71% z tych firm, biorąc udział w przetargach, spotkało się z koniecznością wniesienia wadium.
Swiss Re, jedna z największych firm reasekuracyjnych na świecie, opublikowała niedawno raport dotyczący samochodów elektrycznych (EV) i wyzwań związanych z ich ubezpieczaniem. Szacuje się w nim, że globalnie sprzedaż pojazdów elektrycznych będzie do 2030 r. rosnąć o 30 proc. rocznie. Oznacza to, że wartość rynku ubezpieczeń dla elektryków wzrośnie z 51 mld dolarów w 2022 r. do 200 mld dolarów w 2030 r.
Globalizacja i integracja gospodarcza zachęcają firmy do zwiększenie skali działalności oraz dywersyfikacji źródeł przychodów poprzez ekspansję zagraniczną. Dzięki temu mogą osiągnąć większą odporność biznesu na lokalne wstrząsy, a ze względu na wzrost skali minimalizację kosztów produkcji.
Ubezpieczyciele niejednokrotnie identyfikowani są przez klientów jako podmiot, który nie zawsze postępuje uczciwie. Tymczasem, jak pokazuje publikowany co roku raport Polskiej Izby Ubezpieczeń, skala zabezpieczonych prób wyłudzeń to setki milionów złotych w skali roku.
Cyfryzacja wymaga od pracowników organizacji zajmujących się likwidacją szkód pozyskiwania nowych umiejętności. Stworzenie strategii dotyczącej talentów cyfrowych jest kluczem do rozwoju i utrzymania pozycji lidera na rynku.
Artykuł przygotowany na podstawie raportu McKinsey „Claims 2030: A talent strategy for the future of insurance claims” opublikowanego na stronie McKinsey.com.
Dawid Radwan, Maciej Obuchowicz, Kamil Wierzbicki, McKinsey03-06-2024
Gdy mniej więcej dekadę temu termin „insurtech” zaczął się pojawiać na konferencjach i w branżowych rozmowach, towarzyszyła mu aura niepokoju. Niektórzy wieszczyli, że insurtechy wywrócą świat ubezpieczeń do góry nogami.